کد خبر 64034
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰

جمعیت تاجیکستان ۷٬۲۱۵٬۷۰۰ تن (براورد ۱۳۸۷) است. حدود ۸۰٪ مردم تاجیک هستند (که به فارسی دری سخن می‌گویند)، ۱۵٪ ازبک و سایر مردم روس، اوکراینی، چینی، کره‌ای، تاتار و غیره هستند. دین بیشتر مردم اسلام است (بیشتر سنی، دارای اقلیت قابل توجه شیعه اسماعیلی).

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، تاجیکستان یا جمهوری تاجیکستان (به خط تاجیکی: Ҷумҳурии Тоҷикистон) کشوری در آسیای میانه است. این کشور از جنوب با افغانستان، از باختر (غرب) با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان، و از خاور (شرق) با چین همسایه است. تاجیکستان یک کشور محاط در خشکی است که در گذشته راه ابریشم از آن گذر می‌کرده است . پهناوری تاجیکستان ۱۴۳٬۱۰۰ کیلومتر مربع (۹۵ام) است. تاجیکستان کشوری کوهستانی و پربارش است و منابع آّب فراوانی دارد.
جمعیت تاجیکستان ۷٬۲۱۵٬۷۰۰ تن (براورد ۱۳۸۷) است. حدود ۸۰٪ مردم تاجیک هستند (که به فارسی دری سخن می‌گویند)، ۱۵٪ ازبک و سایر مردم روس، اوکراینی، چینی، کره‌ای، تاتار و غیره هستند. دین بیشتر مردم اسلام است (بیشتر سنی، دارای اقلیت قابل توجه شیعه اسماعیلی).
تاریخ و فرهنگ تاجیکستان با ایران اشتراکات بسیاری دارد. در دوران پیش از اسلام، تاجیکستان جزئی از شاهنشاهی ایران بود. پس از اسلام، سرزمین خراسان بزرگ (از جمله تاجیکستان) زنده کننده فرهنگ ایرانی و به وجود آورنده زبان فارسی دری بود که جانشین زبان پهلوی شد. نخستین شاعران پارسی زبان از این ناحیه به پا خاستند، به ویژه رودکی، که پدر شعر فارسی محسوب می‌گردد . در نخستین سده‌های هجری، خراسان و ماوراالنهر مهد تمدن و علوم اسلامی بودند و حکومت سامانی نیز از تاجیکستان برخاسته است.
 
استقبال

در كشور تاجيكستان حلول ماه مبارك از طرف شوراي علماء تعيين مي‏گردد. مردم تاجيكستان بالاي 95% مسلمان و عمده حنفي مذهب بوده و سلطه هفتاد ساله كمونيست‏ها نيز نتوانسته است مناسبت‏هاي مذهبي را در آن كشور ريشه كن نمايد. و از طرفي بعد از فروپاشي رژيم كمونيستي اين مناسبت‏ها پررنگ‏تر شده است.

مردم از چند روز قبل براي ماه مبارك آماده می‏شوند و با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، فوج فوج به صف نمازگزاران افزوده مي‏شود. در كوچه و بازار مردم بيشتر مراعات حال يكديگر را دارند و يك فضاي معنوي همه جارا فرا مي‏گيرد.

برنامه‏های این ماه

مهمترين عمل در ماه مبارك نمازهاي تراويح و ختم قرآن است.

در اين ماه هر شب بعد از نماز عشاء سي ركعت نماز تراويح كه نماز مستحبي است با جماعت برگذار مي‏شود.

در شبهاي مبارك كه بهار قرآن است، قرآن كريم با صدايدلنشين حافضان تلاوت مي‏شود.

افطار

از برنامه‏هاي ديگر افطاري‏ها مي‏باشد. مردم تاجيكستان مهمان دوست هستند و به هر بهانه‏اي مهماني برگزار مي‏نمايند. مخصوصاً در ماه مبارك رمضان، كمتر پيش مي‏آيد كه خانواده‏ها در خانه خود و سر سفره‏هايشان افطار بخورند، چون به خانه‏ فاميل يا برادران و خواهران و ... به افطاري دعوت مي‏شوند.

شب قدر

شب قدر در دهه آخر و شب 27 ماه مبارك دانسته شده است. در اين شب‏ها معمولاً مردم پير و جوان در مسجدهابيدار مي‏مانند و به اداي نماز و قرائت قرآن مشغول مي‏شوند و همچنين علماي دين سخنراني مي‏كنند.

عید فطر

عيد فطر باز هم از طرف همان شوراي علما تعيين مي‏گردد. روز عيد مردم به سوي مسجدها سرازير مي‏شوند و نماز عيد با شكوه و شهامت خاصي برگزار مي‏گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس